Selasa, 8 September 2009

Sarawak dalam kenangan



Segala pujian dan syukur kepada Ilahi dengan izinNya ana, keluarga, akhwat, sahabat masih lagi diberi nikmat nyawa..insyaAllah..semoga kesempatan yang kita ada ini dapat digunakan dengan bermanfaat untuk jaminan kita di akhirat kelak. Alhamdulilah ana dan ukhtifillah baru balik dari Sarawak dengan selamat dan sejahtera tanpa apa2 halangan..segala puji hanya bagi Allah. banyak yang ana dapat di bumi yang permai itu.

Pertama kali ana merasakan naik flight..SubhanaAllah. sungguh tak sangka sebenarnya tapi itulah kenyataan yang dah pun berlaku. sebenarnya sebelum ini memang ada bercita2 untuk ke sabah atau sarawak. semuanya mudah dengan izin Allah. Kebenaran dari ibu bapa yang memahami pun Alhamdulillah memudahkan ana untuk ke sana. Terima kasih kepada abah dan ma yang tercinta lagi disayangi. ana sentiasa mendoakan kalian selagi nyawa dikandung badan,insyaAllah.


Sampai di Sarawak, berjumpa dengan akhwat di sana..sangat manis dirasakan kerana dapat mengenali akhwat di Sarawak. (",)..kami berbuka di Sarawak malam tu..waktunya jam 6.50 petang..awalkan..he.malam tu berkenal-kanalan dengan akhwat yang tentu sekali ana belum mengenali mereka..begitu indahnya ukhwah yang terjalin di sana dapat dirasakan. Esoknya masa ana dan ukhtifillah terisi dengan slot pengalaman dan tsaqafah di medan masing-masing. Banyak ibrah dan input serta masukan yang diperolehi. Semoga ana dapat mempraktikkannya di sini. InsyaAllah.



Kami bercadang ingin melakukan sedikit riadah tetapi tidak berkesempatan dan terisi dengan jaulah sekitar kolej di Unimas..tasiknya yang tenang dan menyejukkan mata sesiapa yang memandang menghilangkan keletihan yang ada. suasana di Unimas sememangnya berbeza dengan semenanjung..keadaan di sana agak tenang tanpa banyak kenderaan yang lalu. Akhwat di sana mengatakan mereka lebih kepada berjalan kaki untuk ke kolej atau tempat-tempat yang berkaitan pembelajaran. Memang sesuatu yang baru bagi ana..kami merentasi tasik Unimas untuk pulang kembali berkumpul bersama.

Petang tu ada pengisian dari ahli-ahli panel semenanjung. Banyak masukan-masukan yang ana dapat..cuma tunggu untuk dilakukan sahaja..semoga semua yang barada di sekeliling ana dapat memberi nasihat dan teguran dalam memikul amanah sebagai hamba dan khalifah Allah di dunia ini. Petang tersebut sebelum berbuka kami pergi ziarah mad'u baru di sana sambil menjual barang. Bagi ana, medan di sana baik dan semoga akhwat di sana bersabar dan dapat menempuhi dugaan di setiap perjalanan hidup dengan hati yang tabah dan cekal. Ana kagum dengan akhwat di sana yang mana banyak pengorbanan yang mereka hadapi untuk menegakkan firman-firman Allah swt. InsyaAllah kami di smenanjung doakan kalian.

Hari terakhir kami berjaulah di bandar di sana. Ana rasa kenangan di sana akan sentiasa berada dalam ingatan ana walaupun ana tidak mempunyai gambar kenangan. Tetapi memori itu tidak akan luput sampai bila-bila..InsyaAlla kerana inilah pengalaman pertama ana naik flight.. Semasa pulang ke tanah air agak sebak juga ingin meninggalkan Sarawak tetapi banyak yang perlu dilaksanakan di semenanjung. Kami menaiki flight pulang dengan tenang bersama hujan yang mengiringi kami waktu itu.

1 ulasan:

Ja'a Nasrullah berkata...

Saya teringat catatan nie satu masa dulu..Sarawak bukan dalam kenagan lagi sebab saya kembali dan berkhidmat disini! Sebagai hambaNya=) Alhamdulillah, Syukur padaNya kerana menganugerahkan segalanya.

Assalamualaikum

Nama

E-mel *

Mesej *

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...