Selasa, 27 November 2012

Muhasabah

 
Kesyukuran masih diberi izin oleh Allah untuk beramal. Semoga Allah menerima segala amal2 kita. Sayang Allah selama-lamanya.;)

Wahai akhwatfillah, kadang2 kita tidak sedar kita merungut malksanakan sesuatu perkara…..
Wahai akhwafillah, kadang2 kita tidak sedar kita sering menyalahkan orang lain dan menuding jari pada orang tentang kekurangan sesuatu perkara…

Sahabtku…dalam kita merungut, dalam kita menyalahkan orang lain,,,mari kita sama-sama melihat kembali diri kita….adakah hari ni kita ada membaca al Quran, baru selesai tadi kita membacanya Alhamdulillah. Adakah kita merasai sesuatu dalam hati kita ketika kita membaca al Quran? Tanya balik dalam dri kita
"Di suatu malam Rasulullah berkata kepadaku, "Wahai Aisyah…, biarkanlah aku beribadah kepada Robku mala mini" Aku berkata, "Demi Allah, sungguh aku sangat suka berdekatan denganmu, (akan tetapi) aku suka apa-apa yang membuatmu senang" Maka Nabipun berdiri dan bersuci lalu beliau sholat. Maka beliau terus menangis hingga tangisan beliau membasahi pangkuan beliau (*tatkala duduk)…, kemudian beliau terus menangis hingga membasahi janggut beliau.., kemudian beliau terus menangis hingga membasahi lantai. Lalu datang Bilal mengumandangkan adzan sholat subuh. Tatkala Bilal melihat Nabi menangis maka Bilalpun berkata, "Wahai Rasulullah, kenapa engkau menangis?, padahal Allah telah mengampuni dosa-dosamu yang telah lalu maupun yang akan datang?".

Nabi berkata,

«أَفَلَا أَكُونُ عَبْدًا شَكُورًا، لَقَدْ نَزَلَتْ عَلَيَّ اللَّيْلَةَ آيَةٌ، وَيْلٌ لِمَنْ قَرَأَهَا وَلَمْ يَتَفَكَّرْ فِيهَا

"Tidakkah aku tidak menjadi hamba yang bersyukur?, sungguh telah turun kepadaku malam ini sebuah ayat, celaka orang yang membacanya dan tidak merenungkannya"


إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لآيَاتٍ لأولِي الألْبَابِ

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal…."
(QS Ali Imron : 190 dst) (HR Ibnu Hibbaan dalam shahihnya no 620, dishahihkan oleh Al-Albani dalam As-Shahihah no 68 dan juga oleh Syu'aib Al-Arnauuth)

Lihatlah…bagaimana keadaan Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam tatkala berdiri di hadapan Allah dengan melantunkan ayat-ayat Al-Qur'an. Sebuah ayat membuat beliau menangis…menangis… dan menangis…. hingga tangisan beliau membasahi lantai…, beliau menangis hingga terbit fajar. Padahal beliau telah diampuni dosa-dosa beliau baik yang telah lalu maupun yang akan datang…bahkan telah dijamin masuk surga…akan tetapi demikianlah hati beliau bersama Al-Quran.

…bagaimana dengan kita wahai akhwat …yang tidak tahu apakah dosa-dosa kita yang bertumpuk-tumpuk diampuni atau tidak??

Mari kita sama-sama2 menghayati apa yang selalu kita panjatkan dalam surah al fatihah…
Dalam sehari kita akan membaca surah al fatihah banyak kali akhwat, dalam solat zohor,asar, maghrib, dan isyak. Kia selalu mengulang dan mengulang permintaan kita kepada Allah. Betapa kerdilnya dan tiada apa-apanya kita wahai akhwat. Dalam 5 solat sehari semalam. Setiap bangun berdirinya ruku’ dan sujud, kita akan melafazkan surah al fatihah, setiap kali, nak membaca Al Quran, kita akan menyebut surah ini. Jika dalam solat sehari semalam, 17 kali kita akan sebut. Belum ditambah dengan solat2 sunat yang kita lakukan. Apa maksud yang kita slalu meminta wahai akhwat?? Saya akan mengulangi 2 kali untuk sya dan juga akhwat malam ini menghayati apa yan selalu kita ulng dan ulang meminta pada Allah..mari sama2 akhwat kita dengarkan

Dengan menyebut nama Mu ya Allah
Yang Maha Pengasih, Penyayang
Segala puji bagi Mu ya Allah
Pemelihara seluruh alam raya

Engkaulah Maha Pengasih dan Penyayang
Yang menguasai Hari Pembalasan
Hanyalah kepada Mu kami menyembah
Dan pada Mu kami mohon pertolongan

Tunjukkanlah kami ke jalan yang lurus
Jalan orang-orang yang Kau beri nikmat
Bukan jalan mereka yang Kau murkai
Dan bukan pula jalan mereka yang sesat 

Ya Allah yang maha pemurah lagi penyayang  diulan 2 kali dalam setiap sekali bacaan. Tiada yang lebih penyayang melainkan Allah. Yang berkuasa pada hari akhirat nanti, hanya kepada Allah kita menyembah dan meminta pertolongan, hanya….Allah yang tahu isi hai kita, serapat mana manusia dengan kita, mereka takkan pernah tahu keseluruhan dalam hati kita, kita meminta tunjujkkan kami jalan yang lurus, jalan orang yang Kau beri segala keikmatan, bukan jalan mereka yang sesat…

Wahai akhwat, semoga kita seniasa dapat muhasabah balik setiap apa yang kita ucapkan, setiap apa yang kita lakukan dalam sehari, sebelum tidor, maafkan kesalahan orang lain…dan doa meminta kesejahteraan dariNya. Semoga kita dalam rahmat kasihNya.amin2 ya Rabbal alamin…

Isnin, 26 November 2012

Percaya;)



Semoga kita semua akan menjadi hamba ALLAH yang lebih baik lagi selepas ini. InsyaALLAH..semoga ALLAH sentiasa memberikan kita hidayahNYA dan menunjukkan kita kepada jalan yang benar.

Hijrah pada zaman serba moden ini bukanlah lagi hijrah dengan unta atau dengan kuda. Bukanlah hijrah kerana dikejar oleh musuh durjana. Bukanlah juga hijrah yang memerlukan kita berjalan di padang pasir yang panas membara. Tetapi, hijrah kita adalah hijrah hati, ubah sikap dan baiki diri kita kepada yang lebih baik dari yang sebelumnya. ana? Adakah ana sudah berhijrah? ana mencuba untuk perbaiki yang lebih baik setiap hari. Sahabat2  juga mesti begitu kan.Mari kita sama2 mengazamkan diri kita..


Dalam kehidupan kita Ada sesuatu yang lebih susah daripada susah iaitu berubah sehinga ada orang yang lebih selesa untuk terus hidup susah berbanding dengan mengambil tindakan untuk buat perubahan.. itu asasnya dan Hijrah dipilih sebagai peristiwa yang signifikan untuk menandakanpermulaan kalender islam.Dalam byk peristiwa yang berlaku, hijrah merupakan satu suatu titik perubahan…hijrah telah menukar dari islam yang rendah ke tinggi.islam yang ditekan kepada dihormati.

Cabaran hijrah…ketika perang khandak @ ahzab, para sahabat berada dalm keadaa yan sangat tertekan. Mereka dikepung dengan tentera musuh arab yang bergabung di seluruh semenanjung tanah arab, nabi saw telah menyebut sesuatu berkaitan dengan percaya Berjaya. Kata Baginda saw, untuk memotivasi sahabat

Kota konstantinopal iaiu instanbul pada hari ini pasti akan berada di tangan kita suatu hari nanti, sebaik2 ketua adalah ketuanya, dan sebaik2 tentera adalah tenteranya, ana nak gambarkan bagaimana perasaan sahabat ketika menerima sarana ini diterima..seolah2nya beginilah, raja gopal, kua pemain Malaysia membuat pengumuman hari ini pasukan malaysa akan menjulang piala dunia. Bagaimana kah perasaan penonton apabila dengar,,,,boleh ke (keraguan) dan ana rasa mungkin itu perasaan sahabat ketika rasulullah menyebut perkara itu, sebab mereka merupakan satu komuniti kecil di madinah, yang hidup seperti di hujung tanduk, berada dalam kepungan.tetapi  kontanstinopal merupakan kota yang terbesar pada waktu itu, itu cara Nabi saw memotivasi sahabat. Percaya selepas melihat sesuatu, itu tidak ada nilai yang signifikan tetapi yang hebat ialah percaya sebelum melihat  sesuatu dan kita bekerja untuk melihat apa yang kita percaya..itu yang diajar Rasulullah kepada kita. Baginda tidak berbohong,apabila Rasullah saw sebut,ia pasti akan brlaku, sahabat pun meyakininya dan mereka bekerja untuk melihat apa yang mereka percaya. Semangat itu yang kita nak bawa, dalam khdpn kita..maka usaha dibuat dan dibuat..thn 44 hijrah Mesir x berjaya, tahun depannya x berjaya, berikutnya x Berjaya, bukan 20 tahun penantian,,,,800 thn..janji Nabi saw itu tertunai pd tahun 1453 di tangan manusia biasa yg luar biasa, namanya Sultan Mohammad al Fateh,sultan ketujuh kerajan Turki Uthmaniyyah…konstantinople Berjaya ditawan..(keazaman yang tingi dan tidak luntur)

Kekangan yang besar untuk berjaya pada hari ini adalah soal kemampuan untuk percaya..cth:cita-cita  untuk menjadi pekerja kilang bagi mereka yang duduk pedalaman…usaha kita adalah untuk menukar kepercayaan itu.Dalam B.Ingeris disebut baby elephant sindrom…kita lihat bagaimana kita pergi ke pertunjukan sarkas,seekor gajah yang besar hanya ditambat dengan seutas rantai, yang sangat mudah untuk dilepaskan tapi mengapa gajah itu tidak lepaskan diri? Kerana…..kesan doktrinasi pengalaman silam, semasa ia kecil, ia dirantai.sebagai anak kecil, ia cuba untuk melepaskan diri,cuba tidak berjaya,2x, dan akhirnya selepas 20 thn, anak gajah dah jadi abang gajah,tapi abg gajah dah berhenti mencuba sebab ia dah meyakini dalam kepalanya rantai itu tidak dapat dilepaskan,. Sebenarnya yang merantai bukan kaki gajah itu, tetapi pemikirannya

Melaksanakan perubahan bukan pilihan,tetapi kemestian.cukup sekadar ana katakan bahawa i.Allah akhir perjalanan kita ialah syurga Allah swt..sipakah kita akan jumpa di syurga..kita akan jumpa dengan Nabi Muhamad saw, Khalifah Abu Bakar, Khalifah Uthman, Khalifah Ali, Saiditina Aisyah, Saiditina Khadijah..Siapakah mereka? mereka adalah orang-orang yang hebat. Syurga adalah tempat orang-orang yang hebat untuk menyertainya. Kalau diri kita tidak hebat, apakah pilihan yang kita ada? tak layakkah ke syurga? Ke nerakalah…Nauzubillah min zalik. Tiada pilihan dan Allah meletakkan pd kita semua ada potensi (Allah menjadikan manusia sebaik2 manusia) kejayaan terbesar kita ialah kita mengenal di manakah keistimewaan dan potensi kita.


Sahabat-sahabatku..ingatlah, dunia ini hanya sementara. Tiada apa yang akan kekal di dunia ini. Sebelum hijrah yang fana, hijrah dari dunia ke akhirat itu tiba marilah sama-sama kita berusaha menjadi hamba ALLAH yang lebih baik. Ambillah peluang yang masih ALLAH beri pada kita pada hari ini, peluang untuk kita bernafas di atas muka bumi. Manfaatkan sepenuhnya. Saat nyawa bercerai dari badan, tiada apa lagi yang mampu kita kesalkan. 

p/s: diambil dari saifulislam dalam rancangan mhi. Amat terkesan dengan kata-kata ini. Mahu menyimpannya dalam penulisan ini agar boleh diingati;)


Sabtu, 17 November 2012

Persembahan

video
Alhamdulillah nak simpan dalam blog nie, dan perlu perbaiki lagi untuk persembahan akan datang. Harapan, nak wakilkan mereka di pertandingan kalam jamaie tahun hadapan. InsyaAllah. Semoga Allah memberi ilham dan tenaga untuk melaksanakannya.

Isnin, 5 November 2012

Dimulai Boria Arab



Alhamdulillah sedikit persembahan untuk majlis penyampaian hadiah akhir tahun Sek Keb Rantau Panjang hari Rabu ni. Tak banyak yang dapat dipersembahkan disebabkan masa berlatih yang terhad. Memilih adik2 fi furqah athaalis (darjah 3)

Assalamualaikum     waalaikumussalam
Ahlan wasahlan       Ahlan bika
Sobahal Khoir         Sobahannur
Masa' al Khoir        Masa'annur

Ana Haiza      waana Farina
Ana Fara        waana Siti
Ana  Nisa       waana Izzati
Alhamdulillah nahnu bilkhoir

1,2,3 al amal, al amal, al amalu niyyah, al amalu niyyah, al amalu niyyah, al amalu niyyah.....

al mudiru (guru besar), al Bustani (pekebun), al kaatibu (kerani), al haarisu (pengawal), al a'rifu (pustakawan), raiisul fasli (ketua kelas).....
Nahnu jamiia'n fil madrasah....madrasati....madrasati....madrasati.....

1,2,3 Taala na'qul wanasyhrab (Mari kita makan dan minum)

Hazihi fathiratun (Ini roti canai)~gaya tebar roti canai
Haza Hasaaun (Ini sup) ~gaya minum sup
Hazihi Makrunatun (Ini makaroni) ~gaya makan makaroni
Haza a'siirun (ini jus) ~gaya minum jus
Hazihi buzhotun (Ini ais krim)-gaya makan ais krim
Haza baskawiitun (Ini biskut) `tunjuk bentuk petak segi macam biskut

1,2,3 Hazihi fathiratun        Wa Haza Hasaaun
Hazihi Makrunatun             Wa Haza a'siirun
Buzhotun                            Baskawiitun 
A'siirun                               Fathiratun
Hazihi Fathiratun Wa haza Hasaaun (~rentak lagu Pak Mamat ada kebun)
 # Nada lambat-lambat.

1,2,3 Hazihi fathiratun        Wa Haza Hasaaun
Hazihi Makrunatun             Wa Haza a'siirun
Buzhotun                            Baskawiitun 
A'siirun Fathiratun Hazihi Fathiratun Wa haza Hasaaun (~rentak lagu Pak Mamat ada kebun)
# Nada laju-laju

Semoga semua dapat tahu apa makanan dalam bahasa arab dan pekerjaan yang ada di dalam sekolah dalam bahasa Arab..;D..Semoga selepas ni dapat buat kalam jamaie untuk Sek Keb Rantau Panjang, Kuching. Doakan;D

Ahad, 4 November 2012

Perpisahan kerana Allah



Dan Tuhanmu menciptakan apa yang dirancangkan berlakunya, dan Dia lah juga yang memilih (satu-satu dari makhlukNya untuk sesuatu tugas atau keutamaan dan kemuliaan); tidaklah layak dan tidaklah berhak bagi sesiapapun memilih (selain dari pilihan Allah). Maha Suci Allah dan Maha Tinggilah keadaanNya dari apa yang mereka sekutukan denganNya. 
Dan Tuhanmu mengetahui akan apa yang terpendam dalam hati mereka dan apa yang mereka zahirkan.
Dan Dia lah Allah tiada Tuhan melainkan Dia. Segala puji tertentu bagiNya, di dunia dan di akhirat; dan hanyalah Dia yang berkuasa menghukum, serta kepadaNyalah kamu semua dikembalikan.(28:68-70)


mata berair menakung air yang serat. hati sebak mendengar setiap bait nasihat dari mereka. seorang demi seorang memberi nasihat dan kata-kata semangat.telus semuanya. perjumpaan kita adalah keranaNya. Allah pertemukan kita dan kita memikul satu tugas yang bukan boleh pandang sebelah mata. Astahgfirullah. Apa yang sudah dilakukan. Islam adalah agama yang hebat dan tertinggi. Ya Allah Kau berikan kekuatan pada kami dalam membantu diri kami dan orang-orang yang ada di sekeliling kami. Seorang akhwat yang sudah lama bergerak di Sarawak akan bertukar ke semenanjung. terasa kehilangan tetapi masih ingat kata-katanya. kita umpama batu bata. saling menampung antara satu sama lain. Keluarkan potensi masing-masing agar simen yang berada diantara batu bata itu kuat dan boleh menampung bangunan menjadi bangunan yang kukuh. Semoga ukhti doakan kami di sini dan ukhti tetap tegar berjuang di sana. insyaAllah.

Hari ini, dapat meseg dari adik kandung yang akan menduduki spm. "salam, k.~ esok amir exam.Doakan". Dalam kesibukan berusrah dan berprogram, jauh di dasar hati....tersimpan satu doa..nak sebuah keluarga yang fahami dan amalkan Islam sebaiknya.Akaknya membalas, buat yang terbaik, Allah memandang usaha amir. Dia menjawab, "InsyaAllah amir dah buat latihan. amir ada skor Math". Akak menjawab, alhamdulillah bagus adik akak sorang ni. Nanti nak tengok amir masuk u. Amat terharu dengan kata-kata amir. Dalam hati, amir jadi anak yang soleh pada ma dan abah ye, dan pejuang agama. amin. Sesiapa pun akan punya perasaan yang sama. Boleh duduk dalam satu keluarga berhalaqah, dan berbincang tentang agama. InsyaAllah kita yang perlu mulakan. Allah akan sampaikan pada mereka. Ia memerlukan kesabaran jua..Tidak hari ini, mungkin hari esok, tidak bulan ini, bulan depan. Yang penting, setiap amal yang kita lakukan ikhlaskan diri dan sentiasa doakan keberkatan dan keredhaan Allah swt. Tidak mustahil perkara ini akan terjadi. InsyaAllah. Semoga sentiasa thabat dalam jalanNya.;)

Assalamualaikum

Nama

E-mel *

Mesej *

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...