Ahad, 9 Ogos 2009

Hari-hari yang telah dilalui




pertama dan selamanya...dipanjatkan kesyukuran kepada Allah swt di atas kasih sayangNya yang meluas....nikmat yang menggunung....perlindungNya yang tidak berbelah bahagi....dan pertolonganNya yang datang tanpa dipinta..banyak perkara yang sebenarnya ingin dikongsikan bersama tetapi mungkin keterbatasan waktu jadi tidak semua yang dapat dizahirkan melalui blog ana yang tak seberapa ini..Allah..satu aliran yang kuat menjelma dari dalam diri hanya kerana perkataan Allah..

...sayu sekali jika kita ingat kepada kematian..kenapa??sebab kita tahu banyak perkara yang tidak sempat kita ingin lakukan d dunia ini..benarlah kata Hassan al Banna " kewajipan kita adalah banyak daripada waktu yang kita ada. oleh itu, bantulah saudara tentang cara-cara untuk menggunakan masa yang ada dengan berfaedah dan jika saudara juga mempunyai tugas maka ringkaskanlah pelaksanaannya"..itu adalah wasiat Hassan albana..Bagaimana pula dengan wasiat yang akan kita tinggalkan untuk hamba Allah yang berada di bumi?? sememangnya ia satu perkara yang jauh bagi ana sendiri kerana perjuangan yang diberikan bukanlah sehebat mana. namun ana teringat kata2 ukhtifillah dalam mesej kepada ana "sesungguhnya perjalanan seorang dai itu sangat panjang dan melelahkan. Ketika itu orang lalai akan hairan melihat dai menyengsarakan diri dalam kelelahan dan bertanya: "sampai bila kau akan melelahkan diri? dijawab daidengan pasti "sebenarnya aku mengharap p'istirehatan" (syurga)-Ibnu Qayyim-

ana juga mendapat mesej dari akhwat "apabila kecintaan pada Allah telah terkukuh di dalam hati seseorang mu'min, akar2nya juga telah terpasak sedalam2nya. Maka Allah lah matlamat baginya pada segalanya. Ia akan berkorban segala yang ada demi Allah, kerana ia telah merasakan kemanisan iman dan kelazatan yakin pada Allah, lalu jadilah segala kelazatan duniawi tiada nilai baginya di hadapan kelazatan yang abadi itu"... sungguh hebat kata2 yang diberikan...biarlah kehebatan cinta itu dirasai oleh setiap manusia mu'min yang telah mengucapkan lafaz La Ilaha Illa Allah..dan ingin berbuat hanya bermatlamat kerana Allah...berdoalah juga lafaz yang terucap waktu syahadah itu akan menemani kita sebelum kita tiada nafas lagi di dunia ini.

kadang-kadang ana banyak menghitung hari-hari yang dilalui dulu dan selepas ditarbiyyah. begitu banyak perkara ana pelajari sesudah ditarbiyyah. sebenarnya sewaktu di sekolah menengah lagi Allah swt ada memberikan signal positif ke arahNya tetapi pada masa tu ana tak nampak satu platform untuk beramal jama'i. Ana dilantik menjadi naqibah dan imam tetapi merasakan tiada perbaikan dalam diri. Dengan Izin Allah ana berada di gedung ilmu ini terutama sekali bertujuan bermatlamat sebagai hamba dan khalifah. banyak perkara lagi yang perlu ana baiki dalam diri dan jiwa ini. Jazakillah di atas setiap teguran yang ukhtifillah berikan pada ana dan masukan2 yang membina diri ini. Semoga ana dapat mempelajari banyak perkara dari ukhti semua kerana banyak kekurangan yang wujud dalam diri ini. kadang-kadang perasaan kecewa, resah, sedih, membelengu jiwa ini yang mengharapkan teguran dan nasihat dari kalian.

Tiada ulasan:

Assalamualaikum

Nama

E-mel *

Mesej *

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...