Jumaat, 11 Mac 2011

PASSWORD DOA



Assalamualaikum
Password doa mebincangkan tentang cara-cara kita memohon sesuatu kepada Allah. Ibarat seperti kita menghadap laptop membuka internet perlu ada passwordnya. Begitu juga dengan doa kita.

Password doa kita ialah y2k + adab2 doa
y2: (yakin dua pkra: yakin Tuhan dengar doa kita dan yakin Tuhan akan makbulkan doa kta)

k: Merujuk kepada kusyuknya kita dalam memohon sesuatu kepada Tuhan.

Adab-adabnya pula hendaklah tidak keras suaranya ketika meminta sesuatu, mendahulukan dengan selawat kepada Nabi dan sahabat-sahabatnya, berdoa dengan ayat-ayat daripada Quran, fahami doa yang kita minta, sntiasa berterusan dengan doa yang kita minta, berdoa dengan penuh tawadu'. Selain itu ada juga dibincangkan tentang persoalan-persoalan Why, When, Where dan How.

Why: Kenapa kita perlu berdoa?? Sebabnya untuk membuktikan bahawa kita masih perlu kepada sebarang bentuk bantuan lebih-lebih lagi bantuan daripada Allah, untuk membuktikan juga rasa kehambaan kita kepada Allah bahawa kita adalah manusia yang lemah yang perlu harapkan pertolonganNya.

When,Where dan How: Bila, di mana dan bagaimana hanya Tuhan yang tahu bila masa Dia makbulkan doa hamba-hambaNya.

Diceritakan ada seorang ibu tunggal yang terpaksa menyara 7 orang anaknya hanya dengan berniaga tapai,pada malam sebelum ibu itu berniaga, ibu itu telah membuat persediaan tapainya untuk diperap semalaman agar masak dan boleh dijual pada keesokkan harinya,tetapi malangnya sehingga waktu berniaga tapai tersebut tidak juga masak, ibu itu sentiasa berdoa kepada Tuhan mengharap tiap kali ia membuka penutup bekas tersebut tapainya itu akan msak. Tetapi malangnya tapai tersebut tidak juga masak, ibu tu berdoa dalam hatinya "Ya Allah Engkau bantulah hambamu ini untuk mencari rezeki demi sesuap nasi untuk anak-anakku" tidak lama kemudian datang seorang pelanggan bertanyakan tapai, sayu hati ibu itu mbmberitahu kepada pelanggan tersebut bahawa tapainya belum juga masak. Namun alangkah terkejutnya ibu itu apbila diberitahu pelanggan tersebut bahawa pelanggan itu mencri tapai mentah untuk dibawa balik anaknya ke Mesir pada malam itu juga. Betapa bersyukurnya ibu itu jualannya habis dan dapat memberi makan untuk anak-anaknya.

Begitulah natijahnya.Apa yang penting sentiasa istiqamah dalam berdoa. Yakin bahawa Tuhan sentiasa ada untuk hamba-hambaNya yang memerlukan pertolonganNya baik cepat atau lambat dan bagaimana Tuhan makbulkan doa kita. Hilangkan persoalan apabila Tuhan lambat makbulkan doa kita kerana hanya Dia mengetahui apa yang dikhendakiNya.

Diambil dari Halaqah di tv 9. Diceritakan semula oleh adik Noraini Kahar yang berasal dari Sabah. Perkenalan dengannya selama 2 tahun lebih melalui alam maya sahaja dan tidak pernah berjumpa walaupun sekali. Namun, terdapat ukhwah antara akak dan adik Aini. Semoga terus menerus dalam amalan kebaikan dan sedekah. InsyaAllah semoga kita bersua juga. Tidak di dunia, di alam yang lebih pasti.

Tiada ulasan:

Assalamualaikum

Nama

E-mel *

Mesej *

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...