Isnin, 28 Februari 2011

Rahmat Ilahi Yang Abadi



Bismillah

ketika ini teringat alunan muzik "rahmat ujian" dendangan kumpulan mestica.

Dalam derita ada bahagia
Dalam gembira mungkin terselit duka
Tak siapa tahu
Tak siapa pinta ujian bertamu

Bibir mudah mengucap sabar
Tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang
Mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

c/o
Harus ada rasa bersyukur
Di setiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan
Allah mengasihimu setiap masa
Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatNya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi

sungguh syahdu lirik nasyid ini dan maksudnya amat mendalam....moga kita tergolong di kalangan orang yang mendapat rahmat Allah swt. Rahmat dan kasih sayang Allah meliputi seluruh alam ini, termasuk manusia. Dalam al Quran tidak kurang 81 ayat yang menyebur kata Rahmat. Salah satunya dalam surah al-Anaam yang bermaksud :

" Katakanlah: "Kepunyaan Allah." Dia telah menetapkan atas Diri-Nya kasih sayang. Dia sungguh akan menghimpun kamu pada hari kiamat yang tidak ada keraguan padanya". (QS. 6:12)

Rahmat Allah dapat dilihat, didengar, dirasakan dengan sentuhan kulit, dibau dengan ketajaman hidung, dirasa dengan lidah. itula pancaindera yang Allah kurniakan kepada manusia..Alhamdulillah. Rahmat Allah sangat banyak. Jika kita mengiranya..nescaya tidak dapat menghitungnya (al Quran). Meskipun zaman moden boleh menghitung dengan komputer @ kalkulator, namun untuk mendaftar beberapa Rahmat Ilahi yang dapat dihayati, dirasakan...di segala tempat dan ruang..didapati di dalam diri, dalam perasaan..sungguh tidak dapat menghitung.SubhanAllah.

Oleh kerana masih diberi Rahmat, maka sengsara dapat menjadi nikmat. Jika rasa Rahmat dicabut, tidur di tilam yang empuk dan lembut akan terasa seperti tidur di atas duri. Kita menghadapi suatu kesulitan yang kadang-kadang terasa tidak akan diatasi; tiba-tiba Rahmat Allah datang, ternyata di situ kesulitan tersebut adalah pendorong untuk kuatkan hati kita (dalaman). Sedang berjalan tenang, tiba2 datang gelora percubaan yang hebat dasyat. Jika diberi Rahmat, percubaan yang dasyat itu akan terhadapi dengan jiwa yang tenang dan beroleh ketenteraman. Tetapi jika Rahmat ditahan, jalan di hadapan menjadi gelap dan putus asa pun datang. (moga dijauhkan). Tersusun indah dalam kalamNya (QS 35: 2) yang bermaksud:

"Apa saja yang Allah anugerahkan kepada manusia berupa rahmat, maka tidak ada seorangpun yang dapat menahannya; dan apa saja yang ditahan oleh Allah maka tidak seorangpun yang sanggup untuk melepaskannya sesudah itu. Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana".

Tidak ada yang sempit kalau ada Rahmat Allah; semua menjadi lapang. Kesempitan akan datang kalau kita lupa kepada yang bersifat Rahman dan Rahim.

Situasi: seseorang dirampas kemerdekaannya, dimasukkan ke dalam penjara kerana perkara yang bukan kesalahannya, tidak diadili dan dibicarakan dengan sempurna. Namun apabila rahmat Allah terbuka, kemerdekaan yang dirampas itu, penjara tempat dia dikurung itu,semua menjadi tempat yang bahagia baginya (teringat cabaran dan dugaan Nabi Yusuf). Dapat mempersiap diri. Jika ditutup segala jalan di atas bumi, terbukalah baginya jalan ke langit, bermunajat kepada Ilahi. Akhirnya apabila keluar daripada tahanan, dia telah menjadi manusia yang lebih matang dan mantap.



RAHMAT Allah yang paling tinggi dan mulia kepada kita ialah apabila kita menyedari akan adanya Rahmat! Sebenarnya Rahmat itu meliputi seluruh kehidupan, seluruh alam, dan seluruh umur kita. Alam sekeliling kita juga dipenuhi Rahmat kerana Allah telah mewajibkan kepada diriNya akan memberikan Rahmat. Rahmat itu akan berti jika kita menyedari lalu mengengamnya kuat. Harapan kita kepadanya, itulah Rahmat. Kepercayaan kita akan adanya, itulah Rahmat. Azab yang paling pedih, paling menyakitkan apabila kita tahu akan rahmat,tidak mahu untuk tahu atau putus asa..mengingkarinya. Sudah bertemu rahmat dikatakan belum munculnya Rahmat.Dan tidak akan bertemu kepada manusia yang mempunyai Iman dan memupuk iman itu. Nauzubillah min zhalik..Moga kita dijauhi dari perasaan itu.

مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ

Hai anak-anakku, pergilah kamu, maka carilah berita tentang Yusuf dan saudaranya dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang KAFIR(Tidak percaya). (QS. 12:87)

Tiada ulasan:

Assalamualaikum

Nama

E-mel *

Mesej *

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...