Selasa, 6 Oktober 2009

Demi Cinta Ilahi



AllhamdulilLah, masih diberi kesempatan untuk terus mengejar halawah cinta-Nya di persada ini. mudah-mudahan sahabat sahabiah kasih fillah sekalian tetap berada dalam nikmat iman dan islam yg infiniti..tiada henti..

Allahuakbar, kebelakangan ini begitu banyak membaca bahan mengenai sufism, jalaludin rumi, rabiatul 'adawiyah dan juga mendengar alunan dari DEBU. terasa zurq yang dimaksudkan dalam kembara cinta Illahi ini. terkadang bertanya sendiri, mengapa begitu sukar untuk kita meletakkan DIA sebagai cinta agung di hati?. adakah kekuatan untuk terus menyintaiNya semata-mata kerana mendambakan cintaNya jua? atau adakah cintaku, kasihku, amal ibadahku selama ini hanya kerana mengharapkan ganjaran syurga dan takutkan azab neraka? subhanallah, maha suci Allah yang menakluki segala sesuatu.

teringat sebuah kisah dalam sejarah rabiatul 'adawiyah. suatu hari di tepi sebuah jalan di Basra, Rabiatul 'adawiyah berlari membawa obor menyala dengan sebelah tangannya, dan menjinjing kendi dengan tangannya yang lain. Oleh sekelompok kaum arif yang tercerahkan, ia ditanya, "Wahai Rabi'ah, apa yang hendak kau lakukan?"

Rabiah menjawab,"aku ingin membakar syurga dan memadamkan api neraka agar kedua penghalang itu lenyap, dengan demikian akan jelas siapa yang memuja Allah kerana cinta dan bukan kerana takut akan api neraka atau harapan akan kenikmatan syurga"

gagasan cinta kerana cinta yang dikatakan oleh wanita sufi ini nyata masih berleluasa dan bermaharaja dalam diri manusia. malahan anak-anak kecil juga telah dididik agar takutkan neraka dan rindukan syurga, namun terkadang terfikir juga bahawa jika anak-anak di'set' dengan pemikiran sedemikian, bagaimana akan bercambah rasa kasih dan sayang yang ikhlas dan berdiri sendiri, bukan kerana harapkan sesuatu dan takutkan sesuatu. bunyinya seolah-olah mengugut pula. tepuk dada tanya iman..bukan kerana diri ini telah terpengaruh pula dengan aliran sufi, cuma ingin berkongsi pendapat. koreksi diri..selama ini amal ibadah kita kerana apa? hidup mati kita kerana apa? dan rasa cinta kita padaNya jua disebabkan apa? fikir dan fikir...sya serahkan persoalan ini pada naluri sahabat sahabiah sekalian dan jawapan itu jadikan satu titik muhasabah untuk perbaiki diri...sesungguhnya ingatan ini adalah khusus buat diri sendiri, sekadar ini berkongsi rasa agar sama-sama tetap pada landasan yang hakiki...wallahualam!

in times of troubles and difficulities, don't ever say,"oh my GOD, i've a BIG problem." but say, "hey problem! i've a BIG GOD..ALLAHUAKBAR"..always with HIM!!

Tiada ulasan:

Assalamualaikum

Nama

E-mel *

Mesej *

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...