Ahad, 1 Mei 2011

Memori

Bismillah. SubhanaAllah

Pulau besar sudah dipijak,
Pemandangannya cantik sungguh terpesona,
Satu hari cuba dijejak,
Membawa akhwat2 bersama.

Pantun yang telah dideklamasikan kepada ukhti yang membawa ana ke Pulau Besar. Sungguh pertama kali tiba di sana terasa sesuatu yang mengharukan di dalam jiwa. Sebak pun ada…gembira juga bahagia..Alhamdulillah. Semuanya pemberian Ilahi jua. Jazakillah kepada adik yang membawa kakak pulang bersama. InsyaAllah jika diizinNya akan cuba ke sana lagi bersama akhwat tersayang.

Mengimbau kembali kenangan ketika di sana. Perasaan bahagia yang terucap kini. Walaupun di sana hanya sehari penuh sahaja. Kita yang merancang. Yang penting perancangan Allah juga mengatasinya. Dan di situ punyai berjuta ilmu dan hikmah. Perlu direnungi, diselidiki dan ditafsiri agar kita semakin hampir kepadaNya. Semuanya milik Allah swt. Mudah untuk kita perolehinya dan mudah untuk sesuatu yang mnjadi milik kita tiada di depan mata..Faham tak?? Maksudnya..sesuatu itu adalah hak milik mutlaknya ialah Allah. Mudah bagi Allah mengambilnya semula. Begitu juga dengan perasaan...ada rasa sedih..ada rasa gembira...rindu..dan cinta... Allah yang memberikan perasaan itu.

Satu mesej yang diperolehi oleh seorang 'kakak' "Carilah HIKMAH dalam setiap ketentuan TUHAN, supaya timbul rasa kesabaran dan kesyukuran, setiap yang payah itu pasti ada KESENANGAN, setiap kesabaran itu pasti ada GANJARAN, jika sesuatu itu ditakdirkan untuk kita, tak siapa boleh beri HALANGAN, namun jika sesuatu itu bukan ditakdirkan untuk kita, pasti takkan kita dapat walaupun sudah dalam GENGAMAN"

Sebelum bertolak ke Melaka..terlakar indah juga program bersama akhwat yang disayangi. sama-sama berjaulah..sama-sama menziarah..sama-sama makan setalam..sama-sama bergaduh..sama-sama berperang. semuanya sama-sama. Adakah selepas ini akan sama-sama lagi.? InsyaAllah harapannya begitulah tetapi Allah sahaja yang tahu. Adakah kita masih bersama-sama atau sebaliknya? Ukhti ke selatan...Ukhti y ke barat..ukhti m ke timur dan ana ke utara?? mungkin dengan berpisahnya kita (kerana Allah) punyai hikmah yang lagi besar...pelajari ilmu yang lebih banyak. Jika itu terjadi...doa akan kutitipkan buat semua.

"Bisikku pada Tuhan yang SATU..Lindungilah sahabtku ini...Di setiap langkahnya, Di setiap hela nafasnya, Di setip kelip matanya, Di setiap degup jantungnya..Banyak yang ingin kupohon dan kuharapkan untuk dia tetapi jika satu sahaja yang dimakbulkan olehMu.."Lindungi IMAN di HATINYA kerana dengan IMAN yang ada, temanku pasti selamat di dunia dan akhiratnya...

Perlu diingat..dalam buku 'Quranic Law Of Atraction' yang ditulis oleh Rusdin S. Rauf ada menceritakan tentang doa, syukur dan sabar itu perlu diganding bersama-sama ibarat seperti nak buat air teh. Perlu masukkan sekali gula dan tehnya. Begitu juga dengan sabar syukur dan doa. ketiga-tiga komponen ini berkait rapat dan perlu wujud bagi membangunkan kebahagiaan dalam hidup ini. Doa, syukur dan sabar perlu dipadukan dalam satu gandingan. Jika berdoa mesti diselitkan dengan kesyukuran. Jika bersyukur perlu diselitkan dengan kesabaran.

Tentang syukur dan sabar ini terdapat dalam kata-kata Nabi Muhammad SAW, "urusan orang yang beriman sangat unik. Semua urusan baik bagi mereka. Perkara ini hanya dimiliki oleh orang-orang yang beriman, Jika dia mendapat kegembiraan, dia bersyukur dan itu baik baginya. Kalau dia ditimpa kesulitan, dia bersabar dan itu juga baik untuknya" ( Direkodkan oleh Muslim ).

Semoga kita beroleh kekuatan untuk menghadirkan sifat syukur, sabar dan doa. Kepada sahabat-sahabat seperjuangan ...kenangan indah bersam takkan pernah dapat lupakan. Gengamlah segala yang baik dan curahkan di tempat bumi yang dipijak atau bertapak. InsyaAllah Allah melihatnya. Kepada adinda Aisyah Mohd, Jazakillah membawa akak ke Pulau Besar, Melaka. Semoga akhwat yang lain akan cuba menjejakinya pula. Kepada akhwat PAMpro juga akak ingin melakarkan setinggi penghargaan sempana majlis terakhir untuk sem ini. kepada akhwat-akhwat yang tetap diingat, semoga kita beroleh hidayah Allah swt sentiasa dalam menghadirkan rasa Cinta dan Rindu kepadaNya. Jom membina adik-adik dan orang-orang di sekeliling kita untuk memperolehi juga kenikmatan Cinta Allah Cinta Rasul..CintaIbu Ayah dan Cintakan kebaikan..Wallah A'lam

3 ulasan:

mr. lonely berkata...

salam. subhanallah, cantiknya ciptaan Allah y d ats btu tu.

diba_hakd berkata...

seronoknya berjaulah ~ berjalan melihat dan mentafsir ~ mengambil pengajaran dari alam...
salam tsabat dan salam perjuangan dari ana ^_^

Tanpa Nama berkata...

aiks...mr lonely ke miss lonely???hihihihi..kpd mr lonely a.k.a miss lonely, Allah sentiasa bersamamu...

Assalamualaikum

Nama

E-mel *

Mesej *

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...